Amelia Ursache, designer i Stockholm, om sin nya kollektion för karriärkvinnor:

"Man ska känna sig som en kameleont när man bär plaggen i nya kollektionen"

Amelia Ursache har arbetat med Valentino och blivit kopierad av JeanPaul Gaultier. Att skapa kläder är hennes liv. Nu i vår kommer hon med en ny kollektion för karriärkvinnor – OFFICE BY THE SEA.

Amelia Ursache lägger sista handen vid sin nya kollektion i sitt showroom på Regeringsgatan i Stockholm.

Här ovan ser ni några av Amelias plagg som passar för kvinnan i karriären. Det är dock inte den nya kollektionen, Office by the Sea, som vi presenterar senare i vår.

Kvinnlig siluett, exklusiva material, elegans och funktion är hennes signum. Hon är en av alla de duktiga företagande kvinnor som finns i Stockholm. Men det är en sak som skaver. Kvinnorna i Stockholm borde VÅGA MER och ta fram sin personlighet i klädseln, tycker hon.

 

När jag träffar Amelia i hennes showroom och kontor på Regeringsgatan i Stockholm sitter hon och lägger den sista handen vid ett mönster av byxor till sin nya vårkollektion.

 

Det är en kollektion som är skapad för karriärkvinnan och kommer att vara klar nu i slutet av mars.

 

Amelia går i år från att göra två kollektioner vinter/sommar med 40 plagg i varje till fyra kollektioner vår/sommar/höst/vinter med 20 plagg i varje.

 

– Det passar bättre i Sverige. Här är det vår och höst, som är de starkaste klädsäsongerna. Då köper fler kvinnor kvalitetsplagg, som de använder oftare i sin vardag, menar hon.

 

Hur skulle du vilja beskriva din nya kollektion?

– Kollektionen utmärks av att plaggen framhäver den kvinnliga siluetten och är delbara, kombinerbara och konverterbara. Man ska kunna använda dem både dag och natt. Den moderna businesskvinnan måste ha något fint och bekvämt, som fungerar både på arbetet, på partyt eller afterworken. Man ska känna sig som en kameleont när man bär dem. De ska på samma gång vara både "supersnygga" och "jättepraktiska".

 

– Färgerna i kollektionen kommer att vara mycket blått, vitt och svart. Mönstermässigt kommer den att innehålla kritstreck och grafiska mönster.

 

Hur fick du idén till den nya kollektionen?

– Allt utgår från en jeansjacka jag gjorde för 4 år sedan. Den var kavaj på dagen och festjacka på kvällen. Den var konverterbar och funktionell samtidigt.

 

Vad utmärker dina kläder?

­– Jag är petig med materialval och färgnyanser och lägger mycket tid på detaljer. Materialmässigt jobbar jag med tyger av exklusiv kvalitet. Det gör det också svårare att kopiera mina kläder. Utan mina material kan man aldrig få samma känsla.

 

– Stilmässigt är kläderna rockiga, glamourösa, eleganta och sensuella. En blandning av nostalgi, nutid och framtid med hightech. Jag strävar hela tiden efter att göra plaggen innovativa och nytänkande.

 

Vilka är dina favoritfärger?

– Primära färger som rött, blått och såklart svart och vitt. Jag gillar också att arbeta med avancerade pastellfärger. Det kan bli ett väldigt raffinerat resultat om man jobbar med dem ton i ton.

 

Hur länge har du arbetat som designer?

– Egentligen sedan jag var 4 år. Det var då jag började sy kläder till mina dockor. Men min professionella karriär började när jag var 18 år och kom in som första intagen av 5 stycken, som varje år kommer in på Konstakademin i Rumänien, av 2 000 sökande. Det var en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Där gick jag sedan i 6 år. Efter det har jag bland annat arbetat hos Valtentino, Lars Wallin och H&M. Därefter startade jag eget företag och har nu drivit det i nio år.

 

Var producerar du dina kläder och vilka är dina marknader?

– Min produktion ligger i Rumänien och jag har försäljning i England, Irland, Spanien, Frankrike, Malta, Danmark, Rumänien och såklart i Sverige.

 

Vad inspirerar dig?

– Det är olika. Det kan vara saker jag ser, musik, naturen eller olika ljud. Jag kan bli inspirerad av en vattenkran som rinner. Då kan jag tänka hur skulle kläderna se ut om de var det här rinnande vattnet? Och sedan skapa kläder utifrån den känslan och idén.

 

Vad är det roligaste med att vara designer?

­ – Att man kan drömma med öppna ögon på dagen. Man gör verklighet av sina drömmar. Det allra roligaste är att se sina idéer i rörelse. Jag blir alltid lika lycklig varje gång jag ser en kvinna med mina kläder på stan.

 

Har du några tips att ge till karriärkvinnan hur hon ska tänka vid klädval?

– Hon ska visa sin personlighet genom kläderna och lägga pengar på stil, bekvämlighet och kvalitet. Det är viktigt att man känner att det här är jag, i sina kläder. De ska ge dig pondus, självsäkerhet och elegans.

 

Vilka tycker du är de viktigaste plaggen för karriärkvinnan?

– En kvinnlig klänning i ett bra stretchmaterial, en stilig kavaj, en elegant byxa och en cocktailklänning som syns och är diskret samtidigt.

 

Vad har hjälpt dig mest i din karriär som designer?

– Talang, kunskap, passion och konsekvens. Att man tror på det man gör och bara kör och inte ger upp.

 

Vilka är dina planer framöver?

– Mina närmaste planer är att utveckla min kollektion med funktionalitet. Jag vill också arbeta mer med min försäljning på nya marknader och med min onlineförsäljning. Dessutom skulle jag vilja öppna nya butiker i USA och Asien. Till det letar jag nu investerare.

 

Någon kvinna som du gärna skulle vilja klä i Sverige?

– Skådespelerskan Tuva Novotny. Hon har en intressant stil som passar mina kläder. Hon är kvinnlig, sensuell och har personlighet.

 

Vad tycker du om modeklimatet i Stockholm just nu?

– En trend är att intresset minskar för speciella kläder. Jag tycker kvinnor i Stockholm skulle våga mer. Det är trots allt Sveriges huvudstad. Men en stor del av problemet tror jag också hänger på klädinköparna. De går den försiktiga vägen. Om de bara köpte in 10 procent av sin kvot på något nytt och annorlunda, så tror jag det skulle vara lite lättare för de kvinnor som vill, att hitta personliga kläder.

 

Vad är svenska karriärkvinnor bra på?

– Kvinnor i Sverige är starka. De samarbetar och stöttar varandra. Relationen mellan kvinnor är starkare här än i andra länder. Tjejträffar som vi har här tror jag inte finns på samma sätt i andra delar av världen.

 

Vad skulle svenska karriärkvinnor kunna bli bättre på?

– Vi skulle kunna bli bättre på att våga mer rent generellt och att tänka stort. Kvinnor här behöver också våga synas mer och uttrycka sig själva genom sina kläder.

 

Vad använder du själv helst för kläder?

– Klänningar och kappor. Kläder med elegans. Jag har alltid höga klackar, gärna boots eller stövlar. Men det ska vara en riktigt bra passform på dem. Då kan man gå i höga klackar hela dagen och det är ändå bekvämt.

 

Vilken är din styrka som designer?

– Jag försöker förstå min kund och anpassar designen efter just henne och hennes personlighet.

 

Text: Marie Ericsson Drotte

marie@karismasthlm.se

 

Mer om Amelia Ursache och hennes design hittar du på:
www.amelia-ursache.com

PERSONLIGT
 

Namn: Amelia Ursache.

Ålder: 39 år.

Bor: Täby, Stockholm.

Familj: Dotter Aliette 13 år, pojkvän Mikael 46 år.
Person som har betytt mycket i min karriär: Jag har flera jättegoda vänner som har ställt upp för mig mycket och ofta, men av dem skulle jag vilja lyfta fram min väninna Smaranda och min pojkvän Mikael.
Kvinna jag beundrar: Jag beundrar alla spännande kvinnor som utstrålar en kombination av intelligens, skönhet och spiritualitet. Men även min mormor, kvinnan som gav mig kärleken för mode och konst och som alltid imponerat på mig med sin starka personlighet.
Favoritrestaurang i Stockholm: Berns Asiatiska.
Äter gärna: Förrätt från Medelhavet, asiatisk huvudrätt och när det gäller bakelser blir det svårt att välja mellan franska, rumänska och italienska:-).
Dricker gärna: Päronnektar och champagne.
Bästa bok jag läst: "Boken om kvinnan" av Osho.
Nätverk jag är med i: IWC international woman club; Stockholm International Lunch
Fascineras av: Varje dag som kommer, kontraster, färgterapi, karismatiska personer och astrologi.