Katharina i blå klänning under balen på Grand Hôtel vid intervju av rysk tv.

Katharina Burlakova har baler och ett ryskt magasin på sin agenda

Att gå på bal är något alldeles speciellt! Att få ta på sig en läcker tajt klänning eller en vid, vacker, romantisk med mycket fras. Att få ta fram sina bästa smycken och att få mingla med trevliga människor i en trevlig miljö. Det gör vi alldeles för sällan.

Men nu ska det bli ändring på det. Ekaterina Burlakova startade för fyra år sedan sitt företag East Event Sweden. Utöver det arbetar hon även som Senior Adviser för Sweden Selected – ett lifestyle magasin som handlar om Sverige och som riktar sig mot den ryska marknaden. Dessutom har hon nu även börjat att arrangera baler i Stockholm.

Planen är att arrangera flera baler och exklusiva affärsmingel i de bästa av miljöer som Stockholm kan erbjuda.

Hur kom du på den här idén att starta baler?

– Jag tycker egentligen inte att det finns så många valmöjligheter här i Stockholm om man vill gå ut och ha kul. Det som finns är att gå ut på restaurang och sedan stå i en kö till en nattklubb. Det är både dyrt, trångt och stökigt och det ger inte den där trevliga känslan, som en bal ger med "space", vackra kläder och trevliga samtal med intressanta människor. Dessutom är det dyrt att gå ut i Stockholm i dag.

 

– Eftersom det inte finns, så sätter jag väl ihop ett event själv, tänkte jag. Det var så det började.

 

– Den första balen hade vi på Grand Hôtel och nu planerar vi Kulturafton på Hallwylska Museet den 2 maj.

 

Berätta om balen på Grand Hôtel?

– Den var väldigt lyckad. Först hade vi en cocktail innan middagen med Champagne, sedan vernissage och middag. Efter det var det dans till levande orkester. Det blev en fantastisk kväll! Den visades till och med på nyheterna i Ryssland.

 

Berätta lite mer om hur du jobbar med den ryska marknaden.

– Jag vänder mig till de ryssar som kommer hit till Stockholm för att turista och shoppa. Magasinet som heter Sweden Selected kommer ut två gånger om året, sommar och vinter, sedan 2010. Den produceras av Savor Media och ges ut i 15.000 exemplar.

 

– Magasinet läggs ut på hotell, flygplatser, turistbyråer, VIP-lounger, i sviter på båtar och där ryska turister rör sig i Stockholm och Åre.

 

Vad vill de ryska turisterna se när de kommer till Stockholm?

– De är mycket intresserade av historia, kultur, arkitektur och antikviteter. De är även intresserade av hur det svenska samhället fungerar och ryska kopplingar i Sverige.

 

– Det som de är mest intresserade av är Vasamuseet, Junibacken och ABBA. Sedan gillar de det "kungliga" och Gamla stan.

 

Vilken är den mest populära shoppingen för ryssar när de kommer hit?

– Det de vill handla, när de kommer hit, är dyra märkeskläder. Det är mycket billigare i Sverige än i Ryssland, avslutar Ekaterina, balernas drottning i Stockholm.

 

Sweden Selected – ett lifestyle magasin som handlar om Sverige och som riktar sig mot den ryska marknaden.

Det turisterna vill handla, när de kommer hit till Stockholm, är dyra märkeskläder. Det är mycket billigare i Sverige än i Ryssland.

Ekaterina Burlakova

PERSONLIGT
 

Namn: Katharina Burlakova
Smultronställe i Stockholm: Cadierbaren på Grand Hôtel.
Var i Stockholm skulle du helst vilja ha bal? På Grand Hôtel. Det är en historisk och traditionell plats för min bal och jag skulle bjuda hela kungafamiljen.
Kvinna du beundrar: Wonna de Jong . Hon är en otroligt duktig affärskvinna.
Det bästa med Stockholm: Att det är rent och mycket nära till naturen.
Ditt favoritplagg: Klänning.
Skådespelare du gillar: Jag gillar James Bond hjältar och mina favoritskådespelare är
Pierce Brosnan och Sean Connery. De förenar glamour och avslappnad lyx.

Bästa butiken i Stockholm: Parfymeributiken Insanto i Birger Jarlspassagen och italienska klädbutiken Elisabetta Franchi i Mood Gallerian – bästa parfymerna och partyklänningarna i Stockholm!
Färg du helst har på dig på en bal: Blå