Katharina och Maja har gått i mål – appen HappyTail ett av få tech-startups som startats av kvinnor har nu lanserats

SUP 46 har varit viktigt för Katharina Welin och Maja Magnusson. Foto: Marie Ericsson Drotte
SUP 46 har varit viktigt för Katharina Welin och Maja Magnusson. Foto: Marie Ericsson Drotte

KARISMAintervju  I Stockholm är marknaden glödhet för tech-startups. Katharina Welin och Maja Magnusson är två unga entreprenörer som pichats fram och lyckats att få ett startkapital på 250 000 kronor till sin app och sitt bolag HappyTail – ett socialt nätverk för hundägare. Deras Happytail finns med i Veckans Affärers lista över 71 heta svenska startups och kan bli nästa stora bolagssuccé.

KARISMAsthlm.se mötte dem på Regeringsgatan i Stockholm  hos SUP 46 för att ta dem på pulsen om hur det är att driva ett startup-bolag och vilka nätverk som finns i Stockholm att tillgå för att lättare lyckas.

HappyTail-appen.
HappyTail-appen.
Vad är HappyTail?
– Det är ett nischat socialt nätverk för hundägare och hundälskare. Med appen kan man enkelt hitta eller bli hundvakt i området där man bor samt få sällskap på promenader av hundar.

Som hundägare får man mycket glädje i livet, men man är också låst. Varför känna negativa känslor när man vill fylla det med allt det positiva och den glädje som en hund ger. Med vår app Happytail får man bara ut det bästa. Det är också en chans för dem som inte äger hund själv att få glädjen att umgås med hundar.

Vår ambition är också att ge en bra användarupplevelse med användbara och snygga funktioner och snygg design.

Finns det någon liknande app någon annanstans i världen?
– Vi är ensamma i Sverige om den här typen av app. Men det finns liknande tjänster i USA, dock vänder dessa sig mer mot professionella hundvakter istället för alla hundälskare som gärna lånar en hund, vilket är möjligt med HappyTail.

Är appen gratis eller kostar den något?
– Appen är gratis att ladda ner.

Hur har ni finansierat satsningen?
– Vi sökte till STING som är en accellerator för tech-startups. Det var 120 bolag som pitchade och 8 av dessa kom med, bland annat HappyTail. I och med detta fick vi även ett startkapital på 250 000 kronor.

Var det inte svårt att hitta kapital?
– Vi har haft möjlighet att etablerat kontakt med affärsänglar bland annat genom våra nätverk STING och SUP46 där vi har vår kontorsplats samt vid olika Start-up event. SUP46 är en hub och gemensamt kontor på 2 000 kvm mitt i hjärtat av Stockholm på Regeringsgatan för 50 startup bolag. Så att komma i kontakt med riskkapitalister är inte svårt, sedan är timing viktig för finansiering och givetvis att man har ett intressant investeringscase.

Vad krävs för att få in bra styrelsemedlemmar/rådgivare?
– Tag kontakt med den person som man tycker skulle vara bra som styrelsemedlem eller rådgivare och hör om personen i fråga är intresserad och har tid för en sådan roll. Det kan vara bra att definiera hur många timmar om året som de åtagandet skulle innebära.

Vad är de vanligaste summorna affärsänglar vill investera i startups?
– I Sverige är det nog vanligt med mellan 100 000 till 1 miljon kronor, internationellt är summorna för ängel-investeringar generellt lite högre tror jag.  

Vad tittar investerare/affärsänglar efter?
– Det är nog vanligt att man ser på om produkten eller tjänsten är i en industri som man är intresserad av eller har en koppling till, där man kan tillföra kunskap eller kontakter som gör att man kan bidra på så sätt till att företaget lyckas. Sedan tittar de efter företag med högt potential och skalbar idé så att aktierna har goda utsikter för att öka i värde. De letar efter att göra en bra affär helt enkelt.  

Hur ser ert team ut?
– Vi är fyra stycken i dagsläget. Jag, Katharina Welin som är CEO, Maja Magnusson som är COO, Niklas Holmgren som är CPO och Fredrik Stockman som är teknisk rådgivare

Hur kommer ni att tjäna pengar på detta i framtiden?
– Vi kommer att samarbeta med företag som kan ge bra erbjudanden till våra användare.

När kommer ni att lansera appen?
– I sommar lanserar vi en betaversion, som är en MVP – minimal viable product – kortfattat är det en produkt eller lösning som har exakt de saker som behövs för att kunna få ut den på marknaden och inget mer, och har sitt ursprung produkttestning. Sedan kommer vi allt eftersom att optimera produkten och lägga till de features som våra användare helst vill ha.

Hur träffades ni?
– Katharina och jag läste på Handels tillsammans. Vi blev goda vänner och för två år sedan presenterade du Katharina idén med Happytail för mig. Jag tyckte det var en klockren produkt. Vid årsskiftet tog vi båda två språnget och satsade heltid på detta. Man måste våga gå "all in" och ha fullt fokus om man ska lyckas, berättar Maja Magnusson.

Är det svårt att klara sig i startupskedet?
– Man får koka vi soppa på en spik och inte ta ut lön. Det är i det här läget det är bra att ha en buffert, så att man klarar sig i vardagen.

Vad är det svåraste mest utmanande med ett startupbolag?
– Att det är så många beslut som måste tas, små som stora, som är så viktiga. Vi bygger också en relation mot marknaden och det kan ta tid.  

Har alla delägarskap i bolaget?
– Alla har delägarskap i bolaget. Detta är viktigt för motivationen och att alla har vinning av om det går bra för HappyTail.

Vad bör man tänka på när man startar ett bolag?
– Det är viktigt att man skriver avtal sinsemellan för att reglera ägandeskap och ansvar redan i början när man startar bolag. Där har vi haft hjälp av STING som har bra mallar samt har hjälpt till med att anpassa dem till våra specifika behov. För oss är det viktigt att det juridiska är på plats samt att ha ordning och reda i papprena. Viktigt också att tänka på att varumärkesskydda och köpa domän tidigt, så att man inte måste byta namn senare.

Hur spär man ut sitt eget ägande när det kommer in investeringskapital?
– I vårt fall har vi avtal på att det späds ut lika på alla grundägare i dagsläget, så alla får och ger lika mycket i relation till sin andel.

Vad har ni för marknadsföring?
–Vi marknadsför HappyTail via sociala medier och vår hemsida,  där vi bygger en relation med användarna. Vid lanseringen använder vi online- och sökoptimerad marknadsföring, samt deltagande på relevanta hundevenemang.

Vad är det bästa med er startup?
– Vi har väldigt kul ihop. Vi är goda vänner som får jobba ihop, och det är helt fantastiskt!

Det bästa är att det ger oss energi och väldigt mycket glädje att folk tycker det är en bra produkt.

Variationen av olika utmaningar varje dag är också spännande. Gud vad mycket det har hänt, när man tänker efter.

Vad har varit det mest utmanande?
– Vi började utveckla appen i HTML, vilket var bra för att ta fram en prototyp. När vi hade känt och klämt på den lite valde vi att bygga appen native, altså direkt i iOS, operativsystemet för iPhone. Detta tog så klart lite mer tid, men det var det värt eftersom appen nu funkar som vi vill.

Det är också viktigt för oss att komma ut på marknaden snabbt så att vi kan få feedback från alla användare tidigt. 
Foto: Elia Malmsten/ HappyTail
Foto: Elia Malmsten/ HappyTail

OM att vara hundägare

– Det är ett tillstånd att ha hund, har man någon gång haft hund i familjen så känns det tomt utan. Det är inte ett riktigt hem utan en hund. Nu är jag mellan hundar, berättar Katharina Welin, vi väntar på appen så att det blir lättare att äga hund. Hundar är fantastiska, lojala och egensinniga, de blir som familjemedlemmar.

Katarina och Majas 4 råd för startups

  1. Ha en bra affärsidé, som det finns reellt behov av.
  2. Försök hitta ett bra team. Tänka på att hitta teammedlemmar med kompetensområde för det som är core business.
  3. Våga satsa helhjärtat.
  4. Ha en bra affärsplan. Följ den, men var inte rädd att göra justeringar.
Happytail-appen.
Happytail-appen.

FAKTA HAPPYTAIL
Beskrivning:
Ett social nätverk för hundägare och hundälskare i en app.
Affärsidé: Katharina Welin, i dag CEO i bolaget.
Startade: Januari 2015 på heltid.
Lanseras: Sommaren 2015 som en betaversion.
Kapital tillskott från investerare: 250 000 kr från accelleratorn STING.
Antal delägare: 4 personer.
Vision: Göra appen Happytail till en internationell succé.

www.happytail.com

Katharina Welin, CEO, Happytail.
Katharina Welin, CEO, Happytail.

Personligt med Katharina Welin

Befattning: VD, HappyTail
Aktuell med: HappyTail appen
Karriärväg: Arbetat några år inom marknadsföring och även drivit två start-up bolag tidigare.
Utbildning: 4 år på Parsons i New York inom Communication Design & Technology och sedan två år på Handels inom General Management.
Familj: Min sambo Adam och mina föräldrar och bror.
Bor: På Östermalm i Stockholm
Hundras jag skulle vilja ha: Larbrador, Jack Russel, Tax eller Irlänsk Setter
Bästa bok: Kanske inte en kandidat till ett litteraturpris men The 4 Hour Workweek av Tim Ferriss  fick mig att tänka mycket på hur jag kan arbeta mer effektivt.
Skulle vilja lära mig: Surfa, fler språk och att spela piano eller violin.
Ville bli när jag var liten: Stridspilot eller djurskötare
Stjärntecken: Jungfru (Men med Lejon-personlighet)
Mitt motto: You snooze you loose
Min bästa egenskap: Problemlösare och glädjespridare!
Min mentor: Mina föräldrar, Barbro Ehnbom, Ingela Sölvell och teamet på STING
Nätverk jag är med i: Barbros Best and Brightest (BBB) etc.
Favoritappar: Res i Sthlm, Uber, Waitress, Prion, Swish och HappyTail
Medier jag läser: SvD, Breakit
Sociala medier jag finns i: Instagram, Happytail, Facebook
Affär jag skulle vilja rekommendera i Stockholm: MediaMarkt, de har allt du inte visste att du behövde
Mitt smultronställe i Stockholm: Ångbåtsbryggan på sommaren, som skärgården mitt i stan! och Hallwylska är riktigt trevligt.
Historisk person jag skulle vilja träffa: Elvis
Min guldkant i livet: Vänner och hundar och apputveckling
Hemlig talang: Målar stora fina oljemålningar
Engagerar mig i utanför jobbet: Mina vänner

Maja Magnusson, COO, Happytail.
Maja Magnusson, COO, Happytail.

Personligt med Maja Magnusson

Befattning: COO (Chief Operating Officer) och medgrundare till HappyTail
Aktuell med: HappyTail
Karriärväg: Arkitekt, Management Konsult, Entreprenör
Utbildning: Master i Arkitektur från tekniska universitetet i München (TUM) och en Master i General Management från Handelshögskolan i Stockholm
Familj: Sambo Fredrik Jernberg och katten Elvis
Bor: Hornstull i Stockholm
Hundras jag skulle vilja ha: Golden Retriever
Bästa bok: Läser just nu Lean In, kan jag bara rekommendera :)
Skulle vilja lära mig: Italienska
Ville bli när jag var liten: Astronaut
Stjärntecken: Oxe
Mitt motto: Allt nu – resten sen!
Min bästa egenskap: Håller det jag lovar
Nätverk jag är med i: Stella (nätverk för unga karriärskvinnor), STING-nätverket och TUM samt Handels alumni
Favoritappar: HappyTail, Instagram, Farm Heroes Saga
Medier jag läser: TechCrunch, Breakit, Mashable, DN, DI, Affärs Världen
Sociala medier jag finns i: HappyTail, Instagram, Twitter, Facebook, Linkedin, Snapchat, Pinterest
Affär jag skulle vilja rekommendera i Stockholm: Mes Dames, Rörstrandsgatan 30
Mitt smultronställe i Stockholm: Tantolunden
Min guldkant i livet: Min familj, katt och nära vänner
Hemlig talang: Kan busvissla väldigt högt
Engagerar mig i utanför jobbet: Konst & design, djur och idrott